طره های چوبی پر تزئین بالای دیوار نماهای خانه وثیق،گردشگران را به سوی خود فرا می خواند

ساخت وبلاگ

با سیری کوتاه در معماری داخلی خانه های تاریخی ایران، از اصفهان، کاشان و شیراز گرفته تا تبریز و تهران، می توان به  الگوهای ارزشمند این بناهای تاریخی دست یافت. چرا که یکی از ارکان معماری داخلی در خانه های تاریخی ایران، اهمیت و پرداختن زیاد به آرایه هاست. این مشخصه در تمام دوران و بناها، با تکنیکهای مختلف (مانند: گچبری، نقاشی، آیینه کاری، آرایه های چوبی و ...) و نقوش متنوع (هندسی، گیاهی، جانوری و گاه نقوش طبیعت گرایانه) به کار رفته است.خانه های تاریخی ایران از مقاصد مهم گردشگری در کشور به شمار می‌آیند. تاریخ کهن و فرهنگ غنی مردمان این سرزمین در بخش‌های مختلف تمدن بزرگ ایران نمود داشته است. بالطبع بخش مهم و بزرگی از این فرهنگ نیز در خانه‌های ایرانی خود را نمایان ساخته است. بنابراین خانه ‌های قدیمی ایران، راهی برای کاوش در دوره‌های مختلف تاریخ کشور محسوب می‌شود.خانه های تاریخی علاوه بر نشان و نشانه های هویتی، تلفیقی از هنر ایرانی با معماری و مهندسی دوره‌های مختلف هستند. همین امر توجه هنر دوستان و گردشگران را به خود جلب کرده است.خانه هایی که دارای ایوان و حیاط،توجه کردن به نور و رنگ در فرم و ساخت بناها، بهره مندی از اشکال هندسی و اعداد در تزئینات ، استفاده از هنر آئینه کاری و مقرنس کاری ،بهره گیری از نورهای سقفی ، سردابه ها، شاه نشین، مهتابی، پنج‌دری، آئینه‌خانه، هشتی ورودی، و..ویژگی ممتازی به آنها داده است.یکی از صدها خانه تاریخی در اصفهان بنایی مشهور به بنای وثیق انصاری است. این خانه از جمله خانه‌های تاریخی اصفهان به جای مانده از دوران حکومت قاجار است. آنچه این بنا را از سایر ابنیه معاصر خود متمایز میکند، کاربرد وسیع پارچه ها و کاغذهای دیواری در تزئین شاهنشین و اتاق مجاور آن در ضلع غربی این خانه با بیش از ۴۵ طرح و نقش متنوع در ابعاد و اندازه های گوناگون است.خانه وثیق انصاری اصفهان و تزیینات مفصل و متنوع آن از ممیزات این بناست. مهم ترین بخش خانه در جبهه شمالی حیاط قرار دارد. در این جبهه، مطابق معمول خانه های اصفهان تالاری در میانه نشسته که در طبقه بالا دو گوشوار در طرفین خود دارد، اما برخلاف معمول این تالار از پشت به تالار دیگری باز می شود که شاید مهمتر از تالار نخستین می باشد. تالار اخیر به نوبه خود به دو تالار دیگر در طرفین خود باز می شود. هر یک از تالارهای چهارگانه این جبهه دارای تزئینات بدیع و زیبایی است. تالار مجاور حیاط از طریق ارسی پنج دهنه مرتفعی به حیاط اشراف پیدا کرده و دو گوشوار طرفین نیز توسط ارسی های ظریفی به آن باز می شوند. این تالار دارای تزئینات مقرنس، قطاربندی و نقوش طلاکاری شده در دیوارها و سقف است و توسط ارسی دیگری به تالار صلیبی شکل پشت خود مرتبط می شود. تالار صلیبی شکل دارای تزئینات کاغذ دیواری در سقف و دیوارهاست که این نوع تزیین در خانه های هم دوره این بنا بسیار نادر است. این تالار توسط درهای مشابه و مجاور هم به دو تالار طرفین خود پیوند می خورد. یکی از این تالارها با حوضخانه ای که در گوشه شمال شرقی خانه نشسته، مرتبط است. پیرامون حوضخانه که مرتفع ترین فضای خانه و دارای ارتفاعی معادل سه طبقه می باشد غرفه هایی در دو طبقه نشسته اند. روشنایی حوضخانه از پنجره های طبقه آخر آن تامین می شود.جبهه شرقی حیاط، مجموعه مهم فضایی دیگر این خانه است و شامل تالاری صلیبی شکل در میانه و دو اتاق سه دری در طرفین است که ایوانچه ها و کفش کن هایی بین این فضاها قرار گرفته اند. تالار این جبهه طاقچه بندی هائی متفاوت با سایر اتاق های خانه دارد و دیوارها و سقف آن دارای تزئینات مفصل گچبری است. هر یک از اتاق های سه دری این جبهه توسط سه در به فضائی در پشت خود مربوط می شود. یکی از این اتاق ها از سوی دیگر به حوضخانه نیز گشوده می شود و بدین ترتیب حوضخانه بین فضاهای دو جبهه غربی و شمالی خانه ارتباط برقرار می کند.جبهه غربی دارای تقسیمات و فضاهای مشابهی با جبهه شرقی است. در پشت بام جبهه غربی مهتابی وسیعی وجود دارد که دیوار آن نماسازی شده است. جبهه جنوبی خانه نیز دارای یک اتاق پنج دری در میانه و دو اتاق در دو سوی آن است که دسترسی به این فضاها از طریق کفش کن های مابین آنها میسر می شود.ورود به خانه وثیق انصاری از گوشه جنوب غربی آن صورت می گیرد. هشتی بزرگ ورودی که اکنون تخریب شده با خانه مجاور مشترک بوده و پس از طی دالانی به گوشه حیاط مربوط می شده است. ورود به هشتی و سپس به دالان تقریبا در دو جهت مخالف یکدیگر انجام می گرفته و صورتی پنهانی به ورودی خانه می داده است. نماهای خانه پوشیده از اندود ساده گچ می باشند و تنها در نمای کفش کن ها تزئینات مقرنس دیده می شود. وجود طره های چوبی پر تزئینی بر بالای دیوارها نماهای خانه را با یکدیگر هماهنگ کرده است. در گوشه جنوب شرقی که محل استقرار فضاهای خدماتی بوده است مطبخ مرتفعی قرار داشته که بعدا به اتاق مجاور آن منتقل شده است. ضمنا دو اتاق در گوشه شمال غربی حیاط به محل استراحت نگهبانان اختصاص داشته است.این بنا درميدان امام علی(ع)- خيابان هارونيه-كوچه مشير- نبش بن بست شهيد رضا تميزي واقع شده و به شماره 1251 در فهرست آثارملي ايران ثبت شده است.

+ نوشته شده در  جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ساعت 12:52  توسط وارنا  | 
گنجه و گنجینه...
ما را در سایت گنجه و گنجینه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : wishnaa بازدید : 257 تاريخ : شنبه 27 دی 1399 ساعت: 16:55