هر شخصی شناسنامهای دارد که هویّت وی را مینماید، هر شهری هم شناسنامهای دارد که هویت و سیمای آن را نشان میدهد؛ میراثهای فرهنگی شناسنامهٔ شهرهایند. شهرهای کهنسال، شکوه و عظمت و تاریخ خود را در آینهٔ یادمانهای تاریخی و فرهنگی، دیداری و مجسّم میسازند.مسجدنیریز نیزشناسنامه و هویت این شهرتاریخی استشهرستان نیریز با پیشینه تاریخی کهن در استان فارس، آثاری ارزشمند و در خور توجه از دورههای مختلف تاریخی به ویژه بناهای مذهبی از سدههای نخستین ورود اسلام به ایران را در خود جای داده است.یکی ازبا ارزش ترین بناهای آن مسجد جامع کبیر است که از دیدنیترین اماکن تاریخی استان فارس بشمارمی رود.این اثر زیبا هر ساله علاقهمندان حوزه فرهنگ و همچنین آثار تاریخی را از داخل و خارج از کشور و به ویژه بسیاری از مسافران نوروزی را به خود جذب میکند. این مسجد از کهنترین مسجدهای ایران و به باور برخی از آتشکدههای زرتشتیان بوده که در دوره اسلامی به مسجد تبدیل شده است. ایوانهای به جا مانده از این مسجد به شیوه معماری دوره ساسانیان ساخته شده است.این بنا در نهم مرداد 1312 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. . این بنا با تأثیر از معماری ساسانی و نقشهای تک ایوانی ساخته شده و در طول دورههای مختلف، بخشهایی به آن افزوده و تعمیراتی در آن صورت گرفته و در زمره آثار برگزیده از سیر تکامل هنر و تزئینات معماری ایران قرار گرفته است.کتیبههای گچبری این بنا علاوه بر مدارک تاریخی، حاوی مضامینی مذهبی در مدح و ستایش پیامبر و امامان شیعه بوده و به خوبی انعکاسدهنده اندیشهها و اعتقادات پیدا و پنهان بانیان آن است. برخى این مسجد را آتشکده دانسته و گفتهاند که در دوره ساسانیان، آتش مقدس را از آتشکده کاریان به آنجا مىآوردهاند در اینکه در نیریز آتشکده بوده، تردیدى نیست، امّا اینکه این مسجد در مکان آتشکده بنا شده، جاى تردید است.مقدسى در احسن التقاسیم در نیمه اول سده چهارم هجرى قمرى ذیل معرفى نیریز از مسجدى در کنار بازار یاد کرده و گفته است: «و نیریز کبیره الجامع الى جانب السوق ...» . به احتمال منظور از «جامع کبیر» مسجد جامع کبیر کنونى است. مهمترین تحقیق درباره این مسجد، توسط آندرهگدار در اوایل سده بیستم میلادى انجام گرفته و با عنوانِ «مسجد جمعه نیریز » به زبان فرانسوى در آثار ایران به طبع رسیده است.قدیمیترین تاریخى که در این مسجد بر جاى مانده سالِ 363 ه . ق. تاریخ محراب است که البته بناى مسجد به احتمال زیاد به پیش از این تاریخ باز مىگردد. گدار معمارى این مسجد را از نوع معمارى دوره ساسانى مىداند که تا سدههاى نخستین اسلامى هنوز رواج داشته است.طاق عمارت از نوع ناودانى شکسته ممتد اواسط قرن چهارم هجرى است. ایوان که سر در اصلى آن سرتاسر باز و ضلع انتهایى که محراب در آن تعبیه شده کاملاً بسته و بىروزن است. در گذشته بر هر یک از اضلاع جانبى خود پنج طاقنماى گود داشته است. همه کتیبهها در ته ایوان و در قسمت داخل اطراف و کنار محراب نقش شدهاند. قدیمیترین تاریخ، چنانکه گفته شد 363 ه . ق. است. علاوه بر آن تاریخهاى دیگرى نیز در آن دیده مىشود که نشان از تعمیر، بازسازى و الحاق بناهاى جدید در دورههاى مختلف دارد.تاریخ محراب اول فى سنه ثلث [ و ] ستین و ثلث مائه [363 ه . ق.] و دوم فى سنه ستین و اربع مائه [460 ه . ق.] و سوم فى سنه ستین و خمس مائه [560 ه . ق.] معالسقف و چهارم امرالمولى عمادالملک و الدوله و ... عزّ نصره فى جمادى الثانیه. تاریخ چهارم به خاطر اینکه نزدیک زمین قرار داشته، آسیب دیده و قابل خواندن نیست. این مسجد در دورههاى مختلف تاریخى از جمله در سال 460 ه . ق. و 560 ه . ق. و در دوره صفویه تعمیر و بازسازى شده است. کتیبهاى به خط ثلث بر دور محراب نصب شده که اسامى دوازده امام را با زیبایى گچبرى کردهاند. این کتیبه در 946 ه . ق. یعنى در دوره شاه طهماسب اول صفوى نوشته شده است.بر سر درِ مسجد جامع سه کتیبه است، نخستین کتیبه به تاریخ 1088 ه . ق. درباره تعمیر این مسجد به دست شخصى به نام میرزانظام در دوره شاه سلیمان اول صفوى است. کتیبه دیگر در سال 1259 ه . ق.، و در زمان حکومت زینالعابدینخان نیریزى نوشته شده و مربوط به مالیات و وجوه دیوانى است و کتیبه سوم در تاریخ 1300 ه . ق. مربوط به تعمیر مسجد در دوره ناصرالدین شاه قاجار است
+ نوشته شده در پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ساعت 17:31  توسط وارنا |
گنجه و گنجینه...
ما را در سایت گنجه و گنجینه دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : wishnaa بازدید : 235 تاريخ : جمعه 6 بهمن 1396 ساعت: 3:07